Met de stijgende brandstofprijzen en de licht dalende prijs voor elektriciteit vroegen wij ons af wat het verschil in kosten is tussen elektrisch rijden en het rijden op benzine of diesel. Je elektrische auto opladen ket zonnepanelen is natuurlijk de ideale combinatie. Zeker wanneer we kijken naar de toekomstige regelgeving over het salderen van zelf opgewekte zonne-energie.
Vergelijk benzine auto ten opzichte van een elektrische auto
Stel je rijdt gemiddeld 15.000 kilometer per jaar. En je benzineauto heeft een gemiddeld verbruik van 1 op 12,5. Dit betekent dat er voor het afleggen van 100 kilometer 8 liter benzine nodig is. Bij een benzineprijs van €1,68 betekent dit dat 100 kilometer € 13,44 kost. Je tankt in dit geval 1200 liter benzine per jaar wat neerkomt op €2016.
Ter vergelijk nemen we een Nissan Leaf, deze volledig elektrisch auto heeft een opgegeven verbruik van 1 op 0,15 kWh. Maar laten we er vanuit gaan dat dit aan de optimistische kant is en uitgaan van 1 op 0,2 kWh. Dit betekent dat er voor 100 kilometer 20 kWh stroom nodig is. Bij een stroomprijs van €0,21 betekent dit dat 100 kilometer €4,20 kost. Je ‘tankt’ in dit voorbeeld 3000 kWh stroom per jaar voor €630. Dat is een groot verschil en geeft een aanzienlijke besparing van €1386 (2016 – 630). Vergeet daarbij niet dat er voor de elektrische auto tot 2024 geen wegenbelasting hoeft te worden betaald. In 2025 zal de korting op de wegenbelasting 75% zijn en vanaf 2026 zal er geen korting meer zijn. Voor een middenklasser betekent het in ieder geval nu nog een korting van al snel €680 per jaar. Dat brengt het totale voordeel per jaar op €2066 (€1386 + €680). En naast dit financieel voordeel is er natuurlijk ook nog het voordeel van een schoner milieu!
En dieselrijders dan?
Elektrisch rijden is met de huidige actieradius voor veel dieselrijders niet echt een goed alternatief. Je koopt per slot van rekening geen diesel om er 15.000 kilometer per jaar mee te rijden. Denk je toch voordeel te kunnen halen uit elektrisch rijden reken dan eens met je eigen waarden voor gemiddeld verbruik, aantal kilometers per jaar en wegenbelasting uit wat de mogelijke besparing zou kunnen zijn.
En dan nu de elektrische auto opladen met zonnepanelen
Want tja, waar komen de zonnepelen om de hoek kijken bij dit hele verhaal? Nou bij de stroomprijs natuurlijk. Want in het genoemde voorbeeld gingen we uit van €0,21 voor een kilowatt uur en dat gaat niet op wanneer je zonnepanelen hebt. De stroom die je opwekt met je zonnepanelen kun je salderen op je energieverbruik. Even een voorbeeld, Je produceert met je zonnepanelen 3.000 kWh per jaar en je verbruikt 4.000 kWh per jaar met je huishouden. Je saldeert de zonnestroom en je betaald, maar 1..000 kWh stroom aan je energieleverancier. Je voordeel is dus 3.000 x €0,21 kWH = €690 per jaar. Uiteraard moet je de investering terugverdienen en dat betekent dat je de eerste 8,5 jaar geen voordeel hebt. Daarna wordt het wel erg interessant want dan is je opgewekte energie feitelijk gratis. Wanneer je uitgaat van een levensduur van 20 jaar van je zonnepaneleninstallatie kom je dan uit op een gemiddelde stroomprijs van ca. €0,10 per kWh over deze 20 jaar. Wanneer je dan je elektrische auto oplaad, wordt het plaatje nog een stuk gunstiger.
Maar… vanaf 2023 wordt het verrekenen van zonne-energie (salderen) langzamerhand afgebouwd volgens onderstaande tabel. Dit houdt in dat bijvoorbeeld in 2025 nog maar 73% (2190 kWh) van de 3.000 kWh uit het voorbeeld verrekend mag worden. Voor het restant (810 kWh) ontvang je van je energieleverancier een ‘redelijke vergoeding’. Maar neem van ons aan dit zal een stuk lager ligt dan de €0,21 voordeel bij het salderen. Om uit te rekenen wat het voordeel dan nog zal zijn is lastig, maar wat wel vaststaat, is dat het steeds interessanter wordt om direct zelf je energie te gebruiken om zo meer voordeel te halen uit je zonnepanelen.
Kalenderjaar | Afbouw saldering | |
2023 | 91 procent | |
2024 | 82 procent | |
2025 | 73 procent | |
2026 | 64 procent | |
2027 | 55 procent | |
2028 | 46 procent | |
2029 | 37 procent | |
2030 | 28 procent | |
2031 | 0 procent |
Elektrische auto opladen als de zon schijnt
Om zo maximaal mogelijk te profiteren van je zonnepanelen in combinatie met je elektrische auto is het dus van belang op te laden wanneer je zonnepanelen produceren. Dat is natuurlijk eenvoudiger gezegd dan gedaan zul je denken, maar dankzij smart-charging heeft dit niet lastig te zijn.
Wanneer je een laadpaal thuis hebt met een smart-charge functie dan kan deze ervoor zorgen dat dit automatisch geregeld wordt. De laadpaal combineert de gegevens van je slimme meter met de data van de auto en zorgt voor een zo voordelig mogelijke laadsessie.
Wil temeer weten over het plaatsen van zonnepanelen op je woning, bezoek dan ook eens onze website thuiszonnepanelen.nl. Wanneer je vrijblijvend meerdere offertes wilt ontvangen voor het plaatsen van een laadpaal, klik dan hier.